Recensioner

Fågelkvinnan

”Nygårds spelar med finess mycket olika roller, medan Wistedt mest varierar sig inom rollen som Fågelkvinnan. Ibland skrämmande, ibland försvagad och mycket rädd. Hennes rädsla och berättelser om förluster, utsatthet och besatthet av den amerikanska evighetssåpan ”Glamour” (me too!) skapar sympati”

– Sara Granath SvD

Millennials

”Urpremiären ”Millennials” är en välkommen chans för Stockholmspubliken att se Malmöbaserade Teatr Weimar, som här gör en samproduktion med Ö2 scenkonst. För regi och manus svarar Jörgen Dahlqvist som under alla år ihärdigt utforskat teaterns olika möjligheter…Hanna Carlsson och Felicia Löwerdahl har total närvaro i sitt tajta samspel, i blickar och kroppsspråk. Den syster som verkar klokast kan i nästa stund flippa ur…”Millennials” ringar in en brytningstid speglad i ett par förvirrade unga människor som gestaltas både ömsint och humoristiskt där de sitter fast i sina tankemönster.”

– Anna Ångström SvD

RÖKFRI/DJURFRI/BOSTADSFRI

”Stycket är ett tragikomiskt drama igenkännbart för alla – vi som haft andrahandsettor på 14 kvadrat, hyrt halvårsvis i Sundbyberg, köpt lägenheter svart och till sist sitter med förstapriset: en bostadsrätt. Få vinner, flest gör det inte.” … ”Ensemblen – Elsa Hammarström, Hilda Stenshäll, Adrian Nordin, Rasmus Sintorn Nystedt – hittar en fin ton, och regissören Ester Holmén har skapat en rapp iscensättning som också handlar om några ungas första tafatta steg in till vuxenlivet, till den man ska bli och vara. Bergsgatan 11 lever.”

-Lars Ring Läs hela recensionen på SvD


Efter Fedra

”Texten är träffsäker, humoristisk och välformulerad – ofta lika sann för män som för kvinnor. Åldrandet gör oss till pultroner alla, som Shakespeare hade kunnat skriva. Fegisar, rädda att pröva. Lisbeth Johansson har direktkontakt med publiken, hon vågar visa hur rollen nästan kvävs av antingen lust eller skräck. Det är mycket välspelat, innerligt och modigt.”

-Lars Ring Läs hela recensionen på SvD

Lisbeth Johanssons tajming kan med en tvärbromsning öppna bråddjup när hon spelar fram smärtan i att inte vara sedd, att inte räknas till dem som kan älskas, även fysiskt. Skratten tystnar – men de hejar på igen när den åldrande kvinnan tar plats och dansar loss bland kulörta lyktor.” -Liv Svenningsson GP ”Desto mer glädjande att inte minst gemensamt framarbetade manuset i Efter Fedra, är att beteckna som fulländat. Benägen att kalla Hanna Nygårds för geni, vars regiarbete är så smart utfört.” ….”Vad som sätter stämningen är däremot musiken. Ur högtalare hörs såväl Sabina Wärmes ljuddesign samt ett antal hits från den primitiva radio jaget mixtrar med.”

Mats Hallberg Läs hela recensionen på Kulturbloggen

Publiken åter välkommen till Ö2 när restriktionerna lättas...

-Victor Malmcrona Läs hela artikeln i Mitt i

”Scenkonstkollektivet Ö2 i Stockholm skaffar ny lokal mitt under pandemin – just för att kunna fortsätta spela smittsäkert.”

– Anna Ångström Läs hela artikeln på SvD

”När flera teatrar stänger ner för andra gången öppnar den fria teatergruppen Ö2 sin nya scen på Katarina Bangata 80. Vilket nästan motiverar tapperhetsmedalj åt dem…”  

– Cecilia Djurberg  Läs hela recensionen på Aftonbladet